فروش پستی

فروش پستی: الزامی برای کسب‌و‌کارهای آنلاین

  • زهره غفاری راد

سرویس پرداخت در محل یا فروش پستی


اولین باری که سرویس‌های پست امروزی در انگلیس راه‌اندازی شد، تمبر وجود نداشت. به همین خاطر، هزینه‌ی پست در مقصد توسط گیرنده‌ی مرسوله پرداخت می‌شد. حالا امروزه، نوع مدرن و امروزی‌تر این سرویس، COD نام دارد (که مخفف Cash on Delivery به معنای پرداخت در محل  است). سرویس «پرداخت در محل» یا فروش پستی در تجارت الکترونیک بسیاری از کشورها، از جمله در ایران، رواج پیدا کرده و بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند با استفاده از این روش سفارش خود را دریافت کنند.
اما اینکه چرا روش فروش پستی در بسیاری از کشورها رواج پیدا کرده، دلایل مختلفی دارد. ما در این مقاله به بررسی این دلایل می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ضریب نفوذ پایین کارت های بانکی


با وجود اینکه خدمات بانکداری الکترونیکی رو به گسترش است و کارت‌های بانکی در دسترس بسیاری از مردم قرار گرفته، اما همچنان در بسیاری از مناطق ضریب نفوذ کارت‌های بانکی پایین است. به همین خاطر، مشتریان از امکان پرداخت الکترونیکی برخوردار نبوده و فقط می‌توانند وجه سفارش خود را بصورت نقدی پرداخت کنند. فروشگاه‌های اینترنتی نیز برای اینکه بتوانند به این دسته از مشتریان خدمات ارائه دهند از روش «فروش پستی» استفاده می‌کنند و مبلغ سفارش را موقع تحویل بصورت نقدی در محل دریافت می‌کنند.

علاقه به پرداخت نقدی


گروهی دیگر از مشتریان ذاتا به پول نقد و پرداخت نقدی علاقمندترند. آنها ترجیح می‌دهند خریدهای خود را به صورت نقدی انجام دهند و علاقه‌ای به روش‌های الکترونیکی ندارند. این گروه از مشتریان با پرداخت اینترنتی راحت نیستند و در اغلب مواقع از سرویس «فروش پستی» برای دریافت سفارش‌های خود استفاده می‌کنند.

افزایش اعتماد و اطمینان


بسیاری از شرکت‌هایی که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کنند، و بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی، برای افزایش اعتماد مشتری و ترغیب او به خرید، سرویس‌های فروش پستی را ارائه می‌دهند. بدین ترتیب، مشتری به دلیل اینکه می‌تواند پس از دریافت کالا مبلغ آن را بپردازد بیشتر راغب می‌شود که بصورت اینترنتی خرید کند. همچنین اعتماد او به فروشگاه آنلاین نیز افزایش می‌یابد.

اعتماد، عامل اصلی موفقیت در کسب‌و‌کارهای اینترنتی، به خصوص برای برندهای غیرمعروف و کمتر شناخته شده است. استفاده از فروش پستی راحت‌تر از کارت‌های بانکی است و احتمال خطا و مشکلات فنی در آن تقریبا صفر است. مشتری کالایی که سفارش داده است را تحویل می‌گیرد و بعد پول آن را می‌پردازد. به همین سادگی!

امنیت کارت های بانکی


گروهی از مشتریان نسبت به کارت‌های بانکی و تراکنش‌های مالی الکترونیکی حس عدم اطمینان دارند. این حس عدم اطمینان در خصوص مبالغ بزرگ بیشتر است. این گروه از مشتریان مایل نیستند اطلاعات کارت بانکی و رمز خود را در کامپیوتر وارد کنند، زیرا نگران‌اند که اطلاعات آنها به سرقت رود و مشکلات عدیده‌ای برای‌شان بوجود آید. به همین خاطر، ترجیح می‌دهند از روش‌های جایگزین برای پرداخت و دریافت سفارش‌شان استفاده کنند و اغلب مواقع روش «فروش پستی» را انتخاب می‌کنند.

هنرش جمله چو گفتی عیب او نیز بگو!


تا اینجا به برخی از مزایای پرداخت در محل اشاره کردیم و توضیح دادیم که چرا این روش در تجارت الکترونیک رواج پیدا کرده است. روش فروش پستی قطعا به رشد و توسعه کسب‌و‌کارهای اینترنتی کمک کرده است. اما مشکلاتی را هم برای آنها به همراه داشته:
بکارگیری شیوه فروش پستی توسط فروشگاه‌های آنلاین، احتمال عودت و بازگشت سفارش توسط مشتری را افزایش می‌دهد. به این صورت که مشتری کالا را می‌بیند، نمی‌پسندد، و چون مبلغی بابت آن نپرداخته، به راحتی کالا را مرجوع می‌کند. اما اگر مبلغ آن را پیشتر پرداخت کرده بود، به راحتی آن را مرجوع نمی‌کرد. همین موضوع باعث افزایش نرخ سفارش‌های برگشتی شده و هزینه‌های حمل و بسته‌بندی بیشتری را به فروشگاه اینترنتی تحمیل می‌کند.

مشکل بعدی مسائل مالی است. اول اینکه روش فروش پستی باعث افزوده شدن یک مرحله اضافی به زنجیره تامین می‌شود و هزینه‌های آن را بالاتر می‌برد. دوم اینکه، معمولا شرکتی که خدمات فروش پستی را ارائه می‌دهد به‌صورت دوره‌ای با فروشگاه آنلاین تسویه حساب می‌کند. مثلا در انتهای هر ماه. بدین ترتیب، فروشگاه باید مدتی را منتظر باشد تا پول سفارش‌هایش را دریافت کند.

با این وجود، مزایای سرویس فروش پستی از معایب آن بیشتر است. این سرویس باعث افزایش اعتماد مشتری، فروش بیشتر، افزایش اعتبار کسب و کار، و رشد سریع‌تر آن می‌شود. همچنین، با اتخاذ سیاست‌ها و توافقات مختلف، می‌توان مشکلاتی که گفته شد را برطرف نمود.

مقالات مرتبط:

پرداخت در محل یا Cash On Delivery که به اختصار COD گفته می‌شود ،چیست؟
کاهش میزان برگشت کالا در روش پرداخت در محل با امکان پرداخت آنلاین در زمان تحویل کالا



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تهران، یوسف آباد خیابان اسد آبادی خیابان 37 پلاک 25 ساختمان دانیال طبقه 3 واحد 12،
09362122210