دلایل استفاده از تجارت الکترونیک در لجستیک

دلایل استفاده از تجارت الکترونیک در لجستیک

  • زهره غفاری راد

دنیای مدرن امروزی به قدری رقابتی شده است که دیگر مدیریت به شیوه سنتی پاسخ گوی نیاز ها نیست. بلکه شرکت ها نیازمند مدیریت یکپارچه تر و هماهنگ تر هستند. ورود اینترنت به دنیای مدیریت، باعث شده است تا محصولات با کیفیت تر، مدیریت یکپارچه تر، سودهی بیشتر و ارتباطی بهتر بین اعضای زنجیره تامین (لجستیک ) حاصل شود. هر روز که می گذرد، مدیریت زنجیره تامین، دشوار تر می شود و این دشواری افراد را وادار به استفاده از الکترونیک در مدیریت زنجیره تامین می کند. ساده ترین اثری که تجارت الکترونیک بر مدیریت زنجیره تامین میگذارد، افزایش سرعت انتقال است که زمان و هزینه را به شدت کاهش می دهد.

چرا باید از تجارت الکترونیک در SCM استفاده کرد؟



• بازاریابی با استفاده از تجارت الکترونیک متحول شده است.
• زمان چرخه فعالیت را کاهش می دهد.
• به نوعی پس انداز صورت می گیرد.
• در این چرخه دلال ها حذف می شوند.
• مشتریان سریع تر به هدف خود می رسند.
• کیفیت بالاتر می رود.
• هزینه ها به شدت کاهش می یابد.
• در زمان صرفه جویی می شود.

لجستیک الکترونیکی چیست؟


وقتی که فرایندهایی مثل حمل و نقل، انبارداری و نگهداری از طریق اینترنت انجام شود، به این سیستم، لجستیک الکترونیکی می گویند. امروره بیشتر کسب و کار های اینترنتی، همواره از سیستم های لجستیکی استفاده می کنند. سیستم حمل و نقل را باید زیرمجموعه لجستیک الکترونیکی دانست، در واقع لجستیک الکترونیکی، شامل طیف گسترده ای از فرایندهایی است که در زنجیره تامین وجود دارد. این فرایندها از سفارش گرفته تا تامین، انبارداری، حمل و نقل، زمانبندی، موجودی و بازده را شامل می شود.
همچنین لجستیک را باید به عنوان عضوی از زیر مجموعه های هر کسب وکار دانست. از این رو لجستیک الکترونیکی هم می توان عضوی از زیر مجوعه های کسب و کار الکترونیکی دانست. اینگونه می توان گفت که سیستم های حمل و ارسال کالا در کسب و کار های اینترنتی از طریق لجستیک الکترونیکی انجام می شود.

نتیجه گیری


این را باید دانست که تجارت از طریق الکترونیک، بسیار و بسیار کم هزینه تر از روش های سنتی موجود است. کسب و کار هایی که به روش های اینترنتی نهادینه می شوند به نسبت خیلی زیاد، سود های هنگفتی نسبت به کسب و کار های سنتی دارند. زیرا در کمترین زمان ممکن، بسیاری از افراد را پوشش می دهد و این مزیت رقابتی باعث شده است تا کسب و کار اینترنتی به یک کسب و کار میلیارد دلاری در سراسر جهان تبدیل شود. کسب و کار هایی مثل آمازون و علی بابا، از طریق اینترنت و حتی بدون داشتن کالایی، به درآمد های میلیاردی رسیده اند.
از آنجا که زنجیره تامین یک مزیت رقابتی مهم است، میزان رقابت سازمان ها می تواند تا حدی به میزان کارایی و اثربخشی زنجیره تامین آن سازمان باشد. مدیریت زنجیره تامین همواره در حال رشد بوده و می کوشد تا هماهنگی و بهینه و سازی و کاهش هزینه و افزایش کیفیت و تسهیل در توزیع و افزایش رضایت مشتری را هرچه بیشتر و بهتر انجام دهد.

مقالات مرتبط :


لجستیک در تجارت الکترونیک چه نقشی دارد؟


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تهران، یوسف آباد خیابان اسد آبادی خیابان 37 پلاک 25 ساختمان دانیال طبقه 3 واحد 12،
09362122210