ecokit COD article 1 - کاهش میزان برگشت کالا در روش پرداخت در محل با امکان پرداخت آنلاین در زمان تحویل کالا

کاهش میزان برگشت کالا در روش پرداخت در محل با امکان پرداخت آنلاین در زمان تحویل کالا

  • زهره غفاری راد

چگونه پذیرفتن پرداخت های الکترونیکی در روش پرداخت در محل کالا می تواند میزان مرجوع کردن کالا را برای خرده فروشان کاهش دهد ؟

ابتدا ، چرا COD ( پرداخت نقدی هنگام تحویل کالا ، پرداخت در محل) از نرخ بالای عودت کالا زیان می بیند ؟ می توانیم فاکتورهای تاثیرگذار روی مرجوع کالا در روش پرداخت در محل (COD) را به دو دسته دلایل اصلی و  فرعی به صورت زیر دسته بندی کنیم . تحقیق و مطالعه روی مبحث از اعتبار انداختن پول در گردش ، نشان داده است که نرخ متوسط عودت دادن کالا برای همه خریدهای الکترونیکی ۲۰ درصد بوده است .اگر چه با توجه به خریدهای پرداخت در محل این نرخ تا ۴۰ درصد بالا رفته است  ( دو برابر شده است ). وقتی تخمین های متفاوت را در نظر بگیریم ، پرداخت های نقدی هنگام تحویل ۵۰ تا ۸۰% می شود و مقیاس گسترده ای مشکل آشکار می شود. در ابتدا ، چرا COD ( پرداخت نقدی هنگام تحویل کالا ، پرداخت در محل) از نرخ بالای عودت کالا زیان می بیند ؟ می توانیم فاکتورهای تاثیرگذار روی مرجوع کالا در روش پرداخت در محل (COD) را به دو دسته دلایل اصلی و  فرعی به صورت زیر دسته بندی کنیم .

دلایل فرعی:

این موارد شامل دلایلی در خریدار نهایی است و به طور واقعی قابل پیش بینی نیست و به راحتی هم نمی توان از آن جلوگیری کرد . که شامل مواردی مثل :
  • خریدار به طور حقیقی خرید نکرده است یا این که به طور اتفاقی خرید کرده است .
  • خریدار بعد از خرید ، تغییر نظر می دهد .
  • خریدار مبلغ نقدی مورد نیاز را در خانه نداشته است .
 

چرا پرداخت در محل (COD)؟

خبر خوب این است که خرده فروشان در صورت تمایل می توانند همه ی دلایل اصلی را مورد توجه قرار دهند . قبل از این که راه حل های موجود را بررسی کنیم این موضوع که چرا خریدارهای حقیقی روش پرداخت در محل (COD)  را انتخاب کرده اند ، قابل توجه خواهد بود.   خریدارها زمانی پرداخت در محل (COD) را انتخاب می کنند که با روش پرداخت آنلاین آشنا نیستند یا این که احساس می کنند که اگر سفارش هایشان را آنلاین پرداخت کنند ، مجبور خواهند بود برای تحویل کالا به دنبال پیک ها یا فرستندگان اینترنتی باشند . بنابر این ، این راه حل که اجازه دهیم که مشتریان موقع تحویل کالا پرداختی را انجام دهند ، درست نیست .   راه حل های پرداخت در زمان تحویل کالا : شرکت پست  سعی می کند که امکان پرداخت با کارت به وسیله ی دستگاه های POS را برای مردم در زمان تحویل فراهم کند . اما این کار در دنیا چندان با موفقیت رو به رو نبوده است . مشکل دستگاه های pos این است که هنوز بدفرم و گران هستند. اتصال شبکه هنوز یک موضوع مهم است . چالش قابل توجه دیگر اکراه مشتریان برای تحویل دادن کارت های اعتباریشان و رمز آن به شخص تحویل دهنده ی کالا ست که از این موضوع فرار می کنند و معامله را پایان می دهند . البته این روش هنوز با توجه به این که مشتری در زمان تحویل کالا ممکن است در منزل نباشد ، نتوانسته مشکل را حل کند .  

یک راه حل مناسب :

یک راه حل امیدوارکننده که قابل قبول نیز هست ، وجود دارد و آن پرداخت آنلاین در زمان تحویل کالاست . مشتریان قبول می کنند که پرداخت خود را با موبایل خودشان زمانی که کالاها برای تحویل ارسال شده است انجام دهند . آن ها می توانند پرداختی هایشان را با کارت شخصی ، حساب بانکی ، کیف پولی و همچنین با تلفن شخصی شان بدون در اختیار قرار دادن کارت یا جزئیات کارتشان به شخص تحویل دهنده انجام دهند . این به این معناست که مشتری برای دریافت کالا بعد از پرداخت نیاز به حضور فیزیکی ندارد . این موضوع هزینه سربار شرکت های لجستیک را کاهش می دهد و همین طور تلاش های برای رساندن کالاها را کاهش می دهد . بستر پرداخت های الکترونیکی به سرعت در ۱۲ ماه اخیر رشد کرده است . امروزه در دنیا مشتریان حتی به کارت هم نیاز ندارند و فقط یک حساب بانکی کافی است. پرداخت های آنلاین ، مشتریان را توانمند ساخته اند که بتوانند پرداختی هایشان را به وسیله ی یک حیطه گسترده از وسایل مثل کارت های اعتباری ، دبیت کارت ها ، بانک های الکترونیکی ، کیف پول های الکترونیکی ، پرداخت با کد ملی و …. انجام دهند . خریداران می توانند از امکاناتی که به آن ها بیشترین سود را می دهد در قالب پاداش های وفاداری ، بازگشت پول و تمدید دوره اعتبار استفاده کنند . شواهد نشان دهنده ی این است که به شرط این که مشتری اختیارات متنوعی برای پرداخت الکترونیکی در زمان تحویل کالا داشته باشد بازگشت های کالا نیز کاهش پیدا می کند . آیا این یک دلیل مهم برای خرده فروشان نیست که مردم را به پرداخت های الکترونیکی تشویق کنند ؟  


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تهران، یوسف آباد خیابان اسد آبادی خیابان 37 پلاک 25 ساختمان دانیال طبقه 3 واحد 12،
09362122210