روش‌های ارسال سفارش در فروشگاه‌های اینترنتی

روش‌های ارسال سفارش در فروشگاه‌های اینترنتی ایران

  • زهره غفاری راد
اگر مدیر یک فروشگاه اینترنتی هستید، یا قصد راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارید، یقینا می‌دانید که موضوع حمل و نقل و ارسال سفارش از موضوعات بسیار مهم و تاثیرگذار در فروش اینترنتی کالاست.
  صنعت حمل و نقل یک صنعت مهم و تاثیرگذار در اقتصاد است و اکثر صنایع به آن وابسته‌اند. از شرکت‌های تولیدی و تجاری گرفته تا شرکت‌های خدماتی و خرده فروشی، همه به نوعی با حمل و نقل کالا سر و کار دارند. اما آنچه برای یک فروشگاه اینترنتی اهمیت دارد این است که سفارش مشتری را سالم و سلامت، در حداقل زمان، و با کمترین هزینه به دست او برساند.
مساله نحوه ارسال، زمان ارسال، و هزینه ارسال، تاثیر بسزایی در تصمیم‌گیری مشتری برای تکمیل خرید و ثبت سفارش دارد. چنانچه مشتری احساس کند نحوه یا زمان ارسال سفارش مطلوب نیست، یا هزینه آن زیاد است، از ادامه خرید منصرف خواهد شد. بنابراین، شما به عنوان مالک فروشگاه اینترنتی باید به مشتری اطمینان دهید که سفارش او در زمان مناسب، و در صحت و سلامت، به دستش خواهید رسید. ما در این مقاله نگاهی می‌اندازیم به انواع روش‌های حمل و ارسال سفارش در ایران؛ و توضیحاتی را درباره هریک از آنها ارائه می‌دهیم. شاید روش‌های حمل و نقل دیگری هم وجود داشته باشد که ما در اینجا به آن نپرداخته‌ایم، اما این موارد روش‌های متداولی هستند که صاحبان کسب و کارهای اینترنتی از آنها برای ارسال سفارش‌های مشتریانشان استفاده می‌کنند. با ما همراه باشید.

سیستم حمل داخلی برای ارسال سفارش


برخی از فروشگاه‌های اینترنتی وسیله نقلیه مورد نیازشان را، مانند موتورسیکلت و وانت، خریداری میکنند، راننده استخدام می‌کنند، و سفارش‌ها را خودشان توزیع می‌کنند. البته راه اندازی چنین سیستم توزیعی در شهری که کسب و کار در آن فعالیت دارد شاید امکان‌پذیر باشد، اما راه اندازی آن در سایر شهرها به این راحتی امکان پذیر نیست و به منابع زیادی نیاز دارد. اما هستند برخی کسب‌و‌کارهای اینترنتی بزرگ و معروف که در بسیاری از شهرها سرویس حمل و نقل مختص خودشان را راه‌اندازی کرده‌اند و از طریق آن سفارش‌ها را طبق برنامه‌ریزی داخلی خود توزیع می‌کنند. اما آیا راه‌اندازی چنین سیستم حمل و توزیع گسترده ای برای کسب و کارهای نوپا و فروشگاه های اینترنتی کوچک امکان پذیر است؟ البته که کار دشواری است، و اگرچه اقتصادی است، اما نیاز به سرمایه و مدیریت قوی دارد. البته برخی از فروشگاه های اینترنتی کوچک می‌توانند با استخدام یک یا چند پیک موتوری، سفارش‌ها را خودشان توزیع کنند. اما این گزینه صرفا برای شهر خودشان امکان‌پذیر خواهد بود و برای ارسال سفارش به سایر شهرها باید از روش‌های دیگری استفاده کنند.

پیک موتوری برای ارسال سفارش


یک روش دیگر برای ارسال سفارش مشتریان، استفاده از خدمات پیک‌های موتوری و آژانس‌های مسافربری درون شهری است.
اگر وزن و ابعاد بسته سفارش به اندازه‌ای است که امکان حمل آن با موتور سیکلت وجود دارد، می‌توانید از پیک موتوری استفاده کنید. و اگر بسته‌تان بزرگ و سنگین است می‌توانید درخواست آژانس دهید تا سفارش با اتوموبیل ارسال شود.
می‌توانید ساعات مشخصی در روز را به ارسال سفارش‌ها اختصاص دهید. بدین ترتیب، می‌توانید سفارش‌های مشتریان را در طول روز جمع کنید و در ساعت مقرر آنهایی که مقصدشان به هم نزدیک است را همراه با هم ارسال کنید. مثلا همه سفارش‌هایی که مقصدشان محدوده شمال شهر است با هم ارسال شوند، و سفارش‌های سمت غرب با هم. بدین ترتیب هزینه کرایه حمل بین سفارش‌ها تقسیم شده و در مجموع هزینه‌ها کاهش می یابد.
همچنین، می‌توانید از خدمات سامانه‌های حمل و نقل آنلاین، مانند الوپیک و اسنپ استفاده کنید. خدمات این شرکت‌ها بسیار مناسب است و پاسخگویی خوبی هم دارند. با استفاده از خدمات این شرکت‌ها می‌توانید برنامه‌ریزی بهتری برای ارسال سفارش‌ها داشته باشید و موقعیت مرسوله را پس از ارسال، بر روی نقشه رهگیری کنید.

اتوبوس‌های بین‌شهری


ارسال سفارش با تعاونی‌ها و سرویس‌های اتوبوسرانی بین شهری از روش‌های ارسال کالا به شهرهای مختلف است. البته از این سرویس برای ارسال بارهای حجیم نمی‌توان استفاده کرد. همچنین، در این روش، کالا از ترمینال یک شهر به ترمینال شهر دیگر انتقال داده می‌شود و سرویس درب منزل وجود ندارد. البته در بعضی از ترمینال‌ها، مانند ترمینال بیهقی تهران، برخی از سرویس‌های باربری درون شهری به ارائه خدمات تحویل کالا از ترمینال به درب منزل پرداخته‌اند. اما هزینه جداگانه‌ای برای آن دریافت می‌کنند که به هزینه کرایه بین شهری افزوده می‌شود.
بنابراین، اگرچه اتوبوس بین شهری روش حمل متداولی در بین فروشگاه‌های اینترنتی نیست، اما می‌توان در برخی شرایط آن را مدنظر قرار داد.

باربری


شما می‌توانید سفارش مشتری را از طریق باربری‌ها ارسال کنید. شاید تصور کنید که باربری صرفا برای ارسال کالاهای حجیم و سنگین کاربرد دارد. اما بسیاری از باربری‌ها سفارش‌های کوچک را نیز حمل می‌کنند. البته حداقلی برای وزن و ابعاد وجود دارد، ولی در اغلب مواقع می‌توان ارسال سفارش را با باربری انجام داد.
به عنوان مثال، شرکت تیپاکس، که فعالیتش شبیه به شرکت پست بوده و ۲۵۰ شعبه در سراسر کشور دارد، به اکثر شهرها و مراکز استان‌های ایران سرویس می‌دهد، و خدمات حمل و نقل متنوعی دارد. همچنین، تیپاکس علاوه بر خدمات حمل و نقل، خدمات انبارداری و بسته‌بندی هم ارائه می‌دهد.

پست


روش دیگر ارسال کالا که بسیار هم رایج است، استفاده از خدمات شرکت پست است. شرکت ملی پست ایران مرسولات شما را به اقصی نقاط ایران و جهان ارسال می‌کند. همچنین، شرکت پست خدمات متنوع پستی را ارائه می‌دهد، نظیر پست عادی، پست سفارشی، و پست پیشتاز. همچنین با ارسال سفارش از طریق شرکت پست، می‌توانید مرسوله‌تان را بیمه کنید.
شرکت پست دارای سیستم محاسبه گر نرخ پستی است که از طریق آن می‌توانید هزینه ارسال مرسوله خود را محاسبه کنید. علاوه بر این، هم شما و هم مشتری می‌توانید سفارش را تا رسیدن به مقصد رهگیری کنید. کافیست شماره مرسوله خود را در سامانه رهگیری وارد کنید تا از وضعیت و موقعیت آن مطلع شوید.
برای ارسال سفارش از طریق شرکت پست به کد پستی فرستنده و گیرنده نیاز است. ضمن اینکه در بسیاری از مواقع، مامور شرکت پست هنگام تحویل مرسوله از مشتری درخواست کارت شناسایی معتبر می‌کند. بنابراین، هنگام ثبت سفارش علاوه بر مشخصات فردی و آدرس، حتما کدپستی و کدملی مشتری را نیز دریافت کنید.

سرویس COD


علاوه بر روش های حمل و نقل و ارسال سفارش که در بالا گفته شد، سرویس دیگری هم وجود دارد به نام پرداخت در محل. در این سرویس، که توسط شرکت پست ارائه می‌شود، کالا توسط مامور پست از فروشنده دریافت می‌شود، به خریدار تحویل داده می‌شود، در هنگام تحویل مبلغ آن از خریدار دریافت می‌شود، و پس از کسر کارمزد به فروشنده پرداخت می‌شود.
در واقع، شرکت پست علاوه بر حمل و تحویل سفارش، وجه آن را نیز دریافت و پرداخت می‌کند. این روش پرداخت در محل باعث افزایش اعتماد مشتری و احتمال خرید او از فروشگاه اینترنتی می‌شود. زیرا مشتری اطمینان می‌یابد که ابتدا کالا را صحیح و سالم تحویل می‌گیرد و بعد مبلغ آن را می‌پردازد. امروزه بسیاری از مشتریان انتظار دارند که گزینه سرویس COD در کنار سایر روش‌های حمل و پرداخت توسط فروشگاه‌های آنلاین ارائه شود. بنابراین، شما هم می‌توانید با ارائه این سرویس به انتظارات مشتریان‌تان پاسخ دهید.
 

% دیدگاه

  • ایران گفت:

    عالی بود خیلی وقته دنبال همچین مطلبیم


  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    تهران، یوسف آباد خیابان اسد آبادی خیابان 37 پلاک 25 ساختمان دانیال طبقه 3 واحد 12،
    09362122210