6 روش از بهترین روش‌های انبارداری در تجارت الکترونیک

شش روش از بهترین روش‌های انبارداری در تجارت الکترونیک

  • زهره غفاری راد

سرعت رشد تجارت الکترونیک رو به افزایش است. اما سرعت توسعه‌ی زیرساخت‌های مورد نیاز تجارت الکترونیک، مانند انبارداری و حمل‌ونقل، به همان اندازه نبوده است. در نتیجه، کسب‌وکارهای اینترنتی باید با افزایش کارایی و بهره‌وری به حیات خود ادامه داده و رضایت مشتری را کسب کنند. ما در این مقاله به برخی از بهترین روش‌های انبارداری و تحویل سفارش می‌پردازیم. عمل به این روش‌ها باعث افزایش کارایی و اثربخشی فعالیت‌های‌تان در حوزه تجارت الکترونیک می‌شود و به شما در کسب رضایت مشتریان کمک خواهد کرد.

۱- سرعت رسیدگی به سفارش‌های برگشتی را افزایش دهید

رسیدگی به سفارش‌های برگشتی تاثیر بسیار بالایی در آرامش خاطر و اعتماد مشتری دارد. فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ و معروف، شیوه‌ی مرجوع نمودن سفارش را برای مشتری بسیار ساده و راحت کرده‌اند. بنابراین، اگر دستورالعمل مرجوعی فروشگاه شما روشن و شفاف نباشد، یا هزینه پس فرستادن سفارش بالا باشد، احتمال اینکه مشتری را از دست بدهید افزایش می‌یابد. زیرا در فضای اینترنت، رفتن به وب‌سایت رقیب کار سختی نیست. مشتری بدون اینکه از شما خرید کند سایت‌تان را ترک می‌کند و از فروشگاه آنلاینی که سیاست‌های مرجوعی شفاف و ساده‌تری داشته باشد خرید خواهد کرد. همچنین، فرآیند مرجوعی باید طوری بهینه شده باشد که وقتی مشتری سفارش خود را پس می‌فرستد، در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه، سفارش جایگزین برای او ارسال شود یا وجه سفارش مسترد گردد.

۲- به‌موقع به سفارش مشتری رسیدگی کنید

سیستم انبارداری شما باید آنقدر مرتب و منظم باشد که هر سفارشی که وارد می‌شود را به سرعت پردازش و ارسال کند. اگر محصولات متنوعی را عرضه می‌کنید باید برای برنامه‌ی مشخصی برای اولویت‌دهی به سفارش‌ها داشته باشید. معمولا می‌توانید سفارش‌ها را بر اساس حجم و تنوع محصولات اولویت‌دهی کنید. به این معنا که به سفارش‌های کوچک یا آنهایی که تنوع کمتری دارند را زودتر رسیدگی کنید و بعد به سراغ سفارش‌های بزرگ‌تر بروید.

۳- سیستم انبارداری خود را متمرکز کنید

اگر شما هم جزو آن دسته از کسب‌وکارهایی هستید که انبارهای متعددی در نقاط مختلف دارند، پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه عملکرد بهتری در تجارت الکترونیک داشته باشید، همه انبارهای‌تان را تجمیع کرده و در یک نقطه متمرکز کنید. اگر این کار برای‌تان مقدور نیست، می‌توانید یک انبار جداگانه برای فروشگاه آنلاین‌تان ایجاد کنید و موجودی کافی از همه محصولات‌تان را در آنجا انبار کنید. همچنین، می‌توانید کالای خود را در انبار شرکت‌هایی که خدمات COD ارائه می‌دهند نگهداری کنید و بدین ترتیب فرآیند حمل و نقل و تحویل سفارش را تسریع و تسهیل کنید.

۴- معیارهایی را برای سنجش عملکرد انبارداری تعیین کنید

شما باید بدانید که عملکرد انبارداری فروشگاه آنلاین‌تان چگونه است. بنابراین، باید معیارهایی را برای سنجش این عملکرد تعیین کنید و آنها را مورد محاسبه و ارزیابی قرار دهید. به عنوان مثال، ببینید چند درصد سفارش‌ها در زمان مقرر به دست مشتری می‌رسند، چه تعداد سفارش در یک بازه زمانی مشخص ارسال ‌می‌شود، در چند درصد از سفارش‌ها خطا وجود داشته (خطا در ارسال تعداد و نوع کالا، بسته بندی، آدرس، و غیره)، و اینکه چند نفرساعت نیروی کار برای پردازش و ارسال سفارش به خدمت گرفته شده است. هر یک از این معیارها نقش مهمی در عملکرد کلی کسب‌وکار و کسب رضایت مشتری دارد.

۵- از مشوق‌ها استفاده کنید

داشتن معیارهایی برای سنجش عملکرد انبارداری، علاوه بر اینکه تصویر دقیق‌تری از فعالیت‌های مربوط به رسیدگی و تحویل سفارش‌ها به شما می‌دهد، مزیت دیگری هم دارد. کارکنان بخش لجستیک شما باید بجز ترس از بیکاری، انگیزه‌های دیگری هم داشته باشند تا کارایی و بازدهی‌شان افزایش یابد. لازم به ذکر است که تهدید کارکنان به اخراج و ایجاد ناامنی شغلی می‌تواند منجر به بروز رفتارهای خصومت آمیز در آنها گردد. بنابراین، بهتر است که یک برنامه‌ی تشویقی ایجاد کنید. در این برنامه، کارکنان را تشویق کنید که از طریق همکاری با یکدیگر به بهره‌وری و پیشرفت کار کمک کنند. این همکاری و هم‌افزایی می‌تواند بر کل زنجیره تامین تاثیر مثبت بگذارد و به رشد و توسعه کسب‌وکار کمک کند. یک مثال از برنامه تشویقی می‌تواند این باشد که به کارکنانی که پایین‌ترین نرخ خطا در یک ماه گذشته را داشته‌اند پاداش دهید.

۶- برنامه‌ی حمل‌ونقل سفارش‌ها را بهبود بخشید

علاوه بر هزینه نیروی کار و سربار، بخش مهمی از هزینه‌های لجستیک و انبارداری مربوط به حمل‌ونقل است. اگر سفارش‌ها را از طریق پست و شرکت‌های باربری ارسال می‌کنید، سعی کنید آنها را تا حدامکان به‌طور بهینه بسته‌بندی کنید تا ابعاد جعبه کاهش یابد و کرایه حمل کمتری را بپردازید. اما اگر خودتان سفارش را تحویل می‌دهید، که معمولا سفارش‌هایی که از شهر خودتان گرفته‌اید را خودتان تحویل می‌دهید، طوری برنامه‌ریزی کنید که در یک سفر بیشترین سفارش را حمل و تحویل دهید. بدین ترتیب، هزینه حمل بین سفارش‌های بیشتری سرشکن می‌شود و برای‌تان به صرفه‌تر خواهد بود.
به نظر نمی‌رسد که تجارت الکترونیک در آینده با کاهش روبرو شود. بلکه کاملا برعکس؛ با افزایش روبرو خواهد شد. بنابراین، امکانات انبارداری و حمل‌ونقل‌تان باید متناسب با افزایش حجم کار گسترش یابد. اگر سرعت گسترش امکانات‌تان متناسب با سرعت رشد سفارش‌های‌تان نباشد دچار مشکل خواهید شد. بنابراین، از اکنون برای آینده برنامه‌ریزی داشته باشید و درصورت نیاز از خدمات شرکت‌های COD برای انبارداری و تحویل سفارش‌های‌تان بهره بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تهران، یوسف آباد خیابان اسد آبادی خیابان 37 پلاک 25 ساختمان دانیال طبقه 3 واحد 12،
09362122210