خدمات لجستیک

شرکت‌های خدمات لجستیک: بسته بندی، پردازش، و تحویل سفارش ها

  • زهره غفاری راد
اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، یا قصد راه اندازی آن را دارید، احتمالا به انبارداری، حمل و نقل، و تحویل سفارش و به صورت کلی به خدمات لجستیک فکر کرده اید.
درست است که فروش و دریافت سفارش موضوع بسیار هیجان‌انگیزی است. اما بعد از اینکه مشتری سفارش خود را ثبت می‌کند چه اتفاقی می‌افتد؟ باید سفارش او را به طریقی به دستش برسانید.
شما به سه طریق می‌توانید این کار را انجام دهید.

  1. ۱- کالا را از طریق سرویس های «دراپ‌شیپر» بفروشید، که خود آنها سفارش را تحویل می‌دهند
  2. ۲-خودتان سفارش را تحویل دهید؛ یا توسط خودتان، یا توسط شرکت پست و شرکت‌های حمل.
  3. ۳-با یک شرکت لجستیک همکاری کنید که عهده‌دار انبارداری، حمل، و تحویل سفارش‌های‌تان شود.

بسته‌بندی و حمل سفارش‌ها توسط خودتان مزایای روشن و قابل توجهی دارد: هم انعطاف‌پذیر است و هم ارزان. به همین دلیل، معمولا کسب‌و‌کارهایی که تازه آغاز به کار کرده‌اند، و یا نیازهای خاص و ویژه‌ای دارند، تصمیم می‌گیرند که خودشان کار حمل و لجستیک را انجام دهند.
همچنین، هر کسب‌و‌کاری که مشکل نقدینگی دارد، فارغ از اینکه چند سال سابقه کار دارد یا در چه صنعتی فعالیت می‌کند، بهتر است که خودش کار تحویل و لجستیک را انجام دهد. بعضی وقت‌ها موجودی زمان از پول (برای مصرف) بیشتر است.
اما اگر کسب‌و‌کارتان در حال رشد است و از نقدینگی کافی برای برون‌سپاری بخش لجستیک برخوردارید، می‌توانید از خدمات انبارداری، حمل، و تحویل سفارش شرکت‌های ثالث استفاده کنید.
شرکت‌های لجستیکی زیادی وجود دارند که می‌توانند محصولات شما را انبار کنند، و کار بسته‌بندی و تحویل سفارش‌های‌تان را بر‌عهده گیرند. اگر تجربه کار با این گونه شرکت‌ها را ندارید، این مقاله را تا پایان بخوانید تا بیشتر با خدمات آنها آشنا شوید.

مزایای همکاری با شرکت‌های لجستیک


مزیت آشکار استفاده از خدمات شرکت های لجستیکی در این است که دیگر لازم نیست خودتان این گونه کارها را انجام دهید. اما مزایای آن بیش از این است. برون‌سپاری بخش لجستیک (انبارداری، بسته بندی، ارسال و تحویل سفارش) کمک بسزایی به رشد کسب‌و‌کارتان می‌کند:


۱- عدم نیاز به اجاره طولانی مدت انبار


بسیاری از شرکت‌های لجستیکی تعرفه‌های متنوع و منعطفی دارند. بنابراین، به همان اندازه که کارتان توسعه پیدا می‌کند، و مراحل رشد را طی می‌کنید، می‌توانید از خدمات آنها استفاده کنید. درحالی که اجاره انبار تعهد بیشتری را برای‌تان ایجاد می‌کند و باید ماهانه مبلغ ثابتی را بابت متراژ مشخصی از فضای انبار بپردازید، با استفاده از خدمات شرکت‌های لجستیکی تنها بابت فضایی که اشغال می‌کنید، که می‌تواند متغیر باشد، هزینه می‌پردازید.

۲- عدم نیاز به استخدام نیروی انسانی


شما برای رسیدگی و تحویل سفارش‌ها به نیروی انسانی نیاز دارید. و هرچه حجم کارتان افزایش یابد، به کارکنان بیشتری نیاز خواهید داشت. اما اگر وضعیت کسب‌و‌کارتان به ثبات نرسیده و حجم کار آن مشخص نیست، استخدام نیروی انسانی برای‌تان تعهداتی ایجاد می‌کند که ممکن است در انجام آن دچار مشکل شوید. به جای این کار، می‌توانید کار بخش لجستیک، یعنی رسیدگی، بسته بندی، حمل، و تحویل سفارش را، برون‌سپاری کنید و اجازه دهید که آن شرکت عهده‌دار تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای اجرای پروژه‌تان شوند.

۳- افزایش بازدهی


شاید بسته‌بندی و حمل کالا کاری نباشد که به حداکثر توانایی و استعدادهای‌تان نیاز داشته باشد، اما قطعا کار وقت‌گیری است. بنابراین، به جای اینکه وقت و انرژی خود را معطوف تحویل سفارش کنید، بهتر است روی کارهای تخصصی و زیربنایی‌تری که امکان برون‌سپاری آن وجود ندارد تمرکز کنید؛ و کار بسته بندی و تحویل سفارش را، که کاری ساده و تکراری است، به دیگران بسپارید. بدین ترتیب، کارآمدی و بازدهی شما افزایش می‌یابد و می‌توانید بیش از پیش به کسب‌و‌کارتان کمک کنید تا به اهدافی که دارد برسد.

۴- کاهش هزینه ها


انجام امور لجستیک توسط خودتان رایگان خواهد بود، اما به شرطی که همه این کارها را خودتان انجام دهید و مجبور نشوید برای انجام آن از کارهای مهمترتان بزنید. در غیراین صورت در درازمدت، و با توجه به روند رشد کسب‌و‌کارتان، همکاری با یک شرکت ارائه دهنده خدمات لجستیک می‌تواند مفید و مقرون‌به‌صرفه باشد. همچنین، شرکت‌های خدمات لجستیک به دلیل اینکه حجم فعالیت بالایی دارند، هزینه ثابت و سربار و در نتیجه هزینه تمام شده خدمات‌شان پایین است و می‌توانند کار بسته بندی و تحویل سفارش را بهینه‌تر، با هزینه کمتر، و با سرعت بیشتر انجام دهند. بالطبع، هرچه هزینه‌های شرکت لجستیک پایین تر باشد، هزینه کمتری هم از شما دریافت خواهد کرد. بدین ترتیب، استفاده از خدمات شرکت‌های لجستیکی به‌صرفه‌تر از این است که خودتان آن را انجام دهید.

بهترین موقع برای آغاز همکاری چه زمانی است؟



بسیاری از کسب‌و‌کارها در آغاز کار خودشان سفارش‌ها را تحویل می‌دهند، و به تدریج با رشد فعالیت‌های‌شان از خدمات شرکت‌های لجستیک استفاده می‌کنند. اما مشکل اینجاست که دقیقا نمی‌توان گفت چه موقع باید کار را به یک شرکت لجستیکی سپرد. به‌خصوص اگر خودتان کسب و کار را راه‌اندازی کرده‌اید یا یک شرکت نوپا هستید.
اغلب کسب‌و‌کارها، فارغ از اندازه و حجم فعالیت‌شان، می‌توانند از خدمات انبارداری و تحویل سفارش استفاده کنند. شرکت‌های مختلفی وجود دارند که این خدمات را ارائه می‌دهند؛ برخی در ابعاد کوچک و برخی دیگر در ابعاد بزرگ.
به هرحال، هرگاه با این نشانه‌های روشن روبرو شدید بدانید که زمان برون‌سپاری فرا رسیده است:

۱- فروش دوره‌ای و نابرابر


اگر تعداد سفارش‌هایی که در طول سال دریافت می‌کنید نوسان دارد، و در برخی ماه‌ها زیاد و در ماه‌های دیگر کم است، منطقی نیست که انبار و کارکنان خودتان را داشته باشید. در این شرایط، استفاده از خدمات شرکت‌های لجستیکی می‌تواند به‌صرفه‌تر باشد.

۲- مشغله زیاد


اگر بخش عمده‌ای از وقتتان صرف رسیدگی و تحویل سفارش‌ها می‌شود، و فرصت نمی‌کنید به کارهای مهمتر و رشد و توسعه کسب‌و‌کارتان برسید، شاید وقتش باشد که این کار را برون‌سپاری کنید. به عنوان صاحب کسب و کار، باید بتوانید وقت و توان‌تان را به بازاریابی و فروش اختصاص دهید تا بتوانید در بازار حضور موفقی داشته باشید.

۳- نبود زیرساخت


اگر سرعت رشدتان بالاست، احتمالا ظرفیت و زیرساخت‌های فعلی‌تان پاسخگوی حجم کارتان نیست. این می‌تواند فشار زیادی را به سیستم کاری‌تان وارد کند و روند رشدتان را مختل نماید. اما اگر کار را به شرکتی که در حمل و تحویل سفارش تخصص دارد واگذار کنید، بهتر می‌توانید خودتان را با تغییرات و رشد سریع کسب‌و‌کارتان وفق دهید.
شاید استفاده از خدمات شرکت‌های لجستیک گزینه مناسبی برای همه کسب‌و‌کارها نباشد. اما اگر خود را در شرایطی که در بالا گفته شد می‌بینید، شاید بهتر باشد که با شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات وارد گفتگو و مذاکره شوید.

مقالات مرتبط:

روش های ارسال کالا در فروشگاه های اینترنتی
پرداخت در محل (COD) چیست ؟  


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تهران، یوسف آباد خیابان اسد آبادی خیابان 37 پلاک 25 ساختمان دانیال طبقه 3 واحد 12،
09362122210